Uudised ja oikumeenia

Postmark kui austusavaldus reformatsiooni sündmustes osalenud naistele

Reformatsiooni naistele pühendatud mälestusmark, mille kujundas Susann Stefanizen ja mida tutvustati avalikkusele Hannoveri turukirikus Saksamaal. Foto: Föderaalne rahandusministeerium

Lisaks meestele nagu Martin Luther ja Philipp Melanchthon oli 500 aastat tagasi reformatsiooni elluviimisel paljudel naistel abistav roll. Seda tähistatakse nende auks välja antud mälestuspostmargiga, mis on Saksa postiteenistuses saadaval alates oktoobri algusest. Mark kujutab kolme eri värvides naisepead koos tekstiga „Frauen der Reformation“ (reformatsiooni naised). Margi nimiväärtus on €3,70 – Saksamaa suure rahvusvahelise kirja postikulu.

„Laiaulatuslik uus areng kirikus“ – nagu reformatsioon – „oli võimalik ainult seetõttu, et selle tegemisse olid kaasatud paljud – ka naised,“ selgitas Protestantliku Naiste ja Meeste Keskuse juhataja dr Eske Wollrad margi kasutusele võtmise päeval. Reformatsioon tähendab seda, „et evangeelium on leidnud uue tee inimeste juurde“. Reformatsiooni algusaegadel toimus see kodudes ja tänavatel, st avalikkuses – ja naised olid kaasatud, täpsustas ta. Arutelud ei toimunud enam pelgalt akadeemiliste ringkondade ja vaimulike seas.

Võimsatel aadlinaistel nagu Elisabeth von Calenberg-Göttingen või Elisabeth von Rochlitz oli Wollradi sõnul reformatsioonile ülitähtis mõju. Neil oli poliitiline võim reformatsiooni juurutamiseks oma territooriumil.

Marki tutvustavas intervjuus tõi Saksamaa Evangeelse Kiriku Nõukogu suursaadik dr Margot Käßmann mõned neist reformatsiooni naistest välja.

Ta ütles, et üks avalikus teoloogilises arutelus osalenutest oli Argula von Grumbach. Frangi paruness oli reformatsiooniajastu üks tuntumaid brošüüride autoreid. Käßmanni sõnul pidas Argula von Grumbach Lutheriga arutelu, kui ta viibis 1530. aastal Augsburgi keiserliku riigipäeva ajal Coburgi lossis. Grumbach avaldas ka Ingolstadti ülikooli presidendile meelt, kui too soovis reformatsioonikirjanduse keelustada, ja ta kirjutas lendlehti. „Milline julge naine!“ ütles Käßmann.

„Reformatsiooni naisi juhtis põhimõtteline arusaam, et andestamine ja õigeksmõistmine toimub tegelikult ja reaalsuses Jumala Sõna kaudu,“ ütles Wollrad. „Ometi ei ole Jumala Sõna seotud vahendava autoriteedi ehk preestri isiku külge, vaid see ilmneb Piibli isikliku uurimise kaudu. Sel põhjusel oli reformatsioon naiste jaoks hariv liikumine, motiveerides neid tegelema teoloogiliste küsimustega.“

Allikas: Luterlik Maailmaliit

Print Friendly, PDF & Email

Iganädalane uudiskiri

Toeta ajakirja ilmumist!

English